czwartek, 2 października 2014

Portfel obligacji i wyniki we wrześniu 2014, zaproszenie na forum

Wrzesień dla mojego portfela okazał się ogólnie dość łaskawy.

Początek miesiąca to pogłębienie spadków na Uboat Line: UBT0915, ale potem nastąpiło lekkie odreagowanie, chociaż cały czas trwała prawdziwa huśtawka nastrojów: zjazd cen akcji i obligacji, dopłata przez prezesa 5 mln. do firmy, zapowiedź skupu obligacji, naruszenie warunków emisji obligacji, a następnie ... przejmująca cisza. Można powiedzieć, że czekamy na wyrok w sprawie.

Ładnie natomiast popracowały obligacje Banku Polskiej Spółdzielczości, których mam % najwięcej w swoim portfelu (9%). Tutaj mam nadzieję na dalszy wzrost, póki co skończyły się zlecenia sprzedaży na dotychczasowych poziomach, teraz czekam na kupujących.


No i wreszcie można powiedzieć, że w ramach poprawy humoru poszalałem trochę na zakupach, pojawiło się kilka nowych pozycji w portfelu. Październik zapowiada się podobnie, mamy emisję BESTu, w którą wchodzę, pewnie jeszcze coś dobiorę z notowanych na Catalyst.

Smutne jest to, że gdybym kierował się wyłącznie analizą finansową, mój portfel byłby dość ubogi w liczbę emitentów. Coraz częściej jest tak, że chociaż mam zastrzeżenia do danego emitenta, to gdy widzę, że przeprowadził udane nowe emisje, kupuję jego obligacje najbliższe do wykupu - na zasadzie, że do tego czasu nie zdąży nic zepsuć, a kasa na ich spłatę będzie z wyemitowanych nowych emisji. 

Teraz wykresy, a omówienie na samym końcu:
Wynik portfela obligacji za wrzesień 2014
Wynik portfela obligacji od początku roku
Skład portfela na 30.09.2014, posortowany malejąco wg YTM brutto
Powyższa tabela, posortowana wg YTM brutto bardzo ładnie pokazuje, jak rynek ocenia ryzyko emitentów posiadanych przeze mnie papierów, zabawa polega na tym, aby dobrze trafić w te z górnej części tabeli. Jak widać są tam FKD, LZMO, EFM z nadzieją, że ich reputacja (czytaj cena obligacji) będzie rosnąć, a jednocześnie w miarę pozytywną analizą sytuacji finansowej.

Na różowo (?) zaznaczone są alerty. Gdy cena obligacji rośnie i jej YTM spada poniżej 5,5%, z reguły wystawiam zlecenia sprzedaży na taką obligację. 
Uważnie obserwuję również obligacje ze zbliżającymi się terminami wykupu, czasami wolę oddać ułamek %, gdy nie mam 100% pewności co do wykupu. Ale czasami jak widzę potencjał do dodatkowego zysku - działam też w drugą stronę - np. zakup UBT0914 poniżej nominału przy 2 tygodniach do wykupu.

Wydarzenia wrześniowe:
  • sprzedałem Próchnik. Chociaż nadal kapitałowo i płynnościowo wyglądają nieźle, to nie podoba mi się brak zysków i zamiana gotówki na rosnące zapasy,
  • przy dość wysokiej cenie próbowałem sprzedać Ferratum, robiąc jednocześnie miejsce na nową emisję. Niestety sprzedała się tylko część. Ale z kolei nowa emisja zadebiutowała dość drogo, jak na moje oczekiwania,
  • dokupiłem kilka sztuk Uboata serii 0415, następnie połowę z nich sprzedałem przy skromnym proficie, reszta czeka na lepsze wyceny,
  • po sukcesie publicznej emisji Mikrokasy, kupiłem emisję najbliższą do wykupu. Chociaż mam uwagi do spółki to zakładam, że do tego czasu wszystko będzie ok, a kolejna emisja mnie w tym utwierdza. No dobra, zakładam, że cena obligacji wzrośnie i będę mógł je sprzedać przed wykupem :),
  •  do końca sprzedałem Werh-Holz, tu niestety sprzedaż odbyła się w dołku cenowym, potem kurs odbił. Niepokoi mnie brak informacji ze spółki o ruchach w celu wykupu. Sama spółka raczej nie wygeneruje środków na spłatę więc coś musi się zdarzyć. Uznałem, że z małą kwotą nie będę czekał na to "coś", bo potem koszty świadectw są zbyt duże procentowo,
  • dokupiłem Mirbud,
  • na koniec miesiąca wszedłem w EFM (pojawiła się dobra cena) oraz sondażowo w LZMO (cena poniżej nominału). Spółki te będą teraz pod dokładniejszą obserwacją, po wynikach za III kwartał zapadną kolejne decyzje, w którym kierunku z nimi iść.
Co dalej? Jak już wspomniałem, pojawi się nowa emisja BEST, wejdę, zakładając, że stopy procentowe nadal będą spadać. Spółki niedawno zakupione będę obserwował pod kątem zwiększenia zaangażowania (ale pewnie decyzje zapadną w listopadzie po wynikach III kwartału), mam jeszcze kilku emitentów "na oku". No i polowanie na okazje cenowe w sprzedaży i kupnie.

Na koniec 2 sprawy: 
Osoby zaangażowane w rynek Catalyst i chcące wymieniać poglądy zapraszam na forum, które stworzyłem. Forum nie jest i nie będzie liczne, wymaga rejestracji, po to, aby móc swobodnie i dosadnie wymieniać poglądy odnośnie emitentów, okazji inwestycyjnych, nowych emisji itp.

Cały czas namawiam na lokatę w Meritum banku, dzięki której Wy i ja możemy ładnie zarobić. Uważam, że produkt jest bardzo dobry (również konto) i chyba każdy, kto wczyta się w ofertę to przyzna. Jeżeli masz zamiar założyć taką lokatę, zrób to proszę przez linka na mojej stronie. Oczywiście ja przez to nie mam dostępu do żadnych danych osobowych. 
Jeżeli nie masz zamiaru lub już założyłeś taką lokatę, daj mi znać na maila / formularz / komentarz co i jak, abym lepiej wiedział, jak działać w przyszłości.

Powodzenia w inwestycjach.

4 komentarze:

  1. u mnie wrześniowe zakupy były dość skromne... dorzuciłem UBT0415 i FKD0615 do portfela....

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę że inwestujesz aktywnie i nierzadko w ryzykownych emitentów, choć dywersyfikacja jest duża.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zasadniczo omijam ryzyko wykupu, czyli nie trzymam obligacji do wykupu (wyjątek UBT0914) więc negatywne sygnały mogą się pojawiać głównie po wynikach. Wierzę, że jestem w stanie takie sygnały wyłapywać, a wtedy sprzedaż nawet z 5-10% procentową stratą przy tej dywersyfikacji nie zdemoluje mi wyników.
    Czas pokaże, czy taka strategia będzie działać, póki co, to trochę za krótki okres prowadzę portfel, aby wyciągać daleki wnioski.

    OdpowiedzUsuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy