środa, 3 grudnia 2014

Portfel obligacji i wyniki w listopadzie 2014

Wynik mojego portfela obligacji korporacyjnych w listopadzie to przyzwoite 0,67%, w czym spora zasługa wzrostu cen obligacji kilku emitentów. Jedynym większym rozczarowaniem był spadek cen obligacji banku BPS, który zresztą wykorzystałem na zwiększenie zaangażowania w te papiery. Notowania Uboat Line, "gwiazdy" ostatnich okresów, w skali miesiąca były stabilne, ale tak jak wspomniałem ostatnio, najbliższe dni i zapewne informacje przedstawione przez spółkę na zwołanym WZA mogą mieć istotne znaczenie dla przyszłych wycen obligacji i wyniku mojego portfela w całym 2014 roku. Poniżej szersze omówienie wyników.

Skład portfela obligacji korporacyjnych


W listopadzie wzmocniłem bezpieczną część portfela (moim zdaniem bezpieczną), dokupując obligacji Capital Park (CAP0617), BPS (BPS0718). Kupiłem również obligacje Ghelamco (GHK0718), przy okazji licząc na arbitraż cenowy, choć to nie było kluczowym motywem inwestycji. Cieszę się, że po roku na Catalyst nadal odkrywam emitentów, których obligacje mogę dokupywać do portfela. Analizy Capital Park i Ghelamco, jak już pewnie wiecie, dostępne są do pobrania z portalu obligacje.pl. Przy okazji na blogu OBS pojawiła się analiza spółek Mera i Klon, których obligacje również są w moim portfelu.
Zredukowałem za to minimalnie liczbę posiadanych obligacji Uboat Line. Wierzę w sukces Uboat (patrz: liczby bronią Uboat Line), ale wobec braku przewidywalności działań prezesa Grzegorza Misiąga wolę wierzyć mniejszą ilością obligacji.
Skład portfela obligacji na 30.11.2014
Zasadniczo portfel został zbudowany, teraz raczej będę skupiał się na drobnych korektach - wykorzystaniu zmian cen obligacji, eliminowaniu niepewnych emitentów itp.

Z "niepewnych" emitentów w portfelu w najbliższym czasie zwrócę uwagę na PCZ (rezygnacja członka zarządu), LZMO (słabe wyniki, spadek kursu obligacji, pewien czas temu poprosiłem prezesa spółki Artura Sławińskiego o wywiad, wstępnie się zgodził, nadal mam nadzieję uzyskać odpowiedzi na zadane pytania).

Wyniki portfela obligacji

 

Jak już wspomniałem wynik 0,67% w skali miesiąca uznaję za poprawny, 5,85% od początku roku (otrzymane odsetki liczone są netto - po pobraniu podatku) również jest poziomem przeze mnie akceptowanym.
Wyniki portfela obligacji od początku istnienia
Na listopadowe wyniki największy wpływ wywarł wzrost cen obligacji Polbrand (PBD0116), Hussar Gruppa (HGF0517) i Fabryki Konstrukcji Drewnianych (FKD0615), negatywne zaskoczenie to przede wszystkim bank BPS.
Top 5 w górę i w dół w portfelu obligacji

Porównanie z funduszami obligacji korporacyjnych


Fundusze chyba się umówiły co do wyników w listopadzie :). Narastająco liderem porównywanych pozostaje fundusz BPS Obligacji Korporacyjnych (którego skład portfela tutaj):
Wynik miesięczny portfela obligacji, porównanie z funduszami obligacji korporacyjnych

Wynik od początku roku portfela obligacji, porównanie z funduszami obligacji korporacyjnych

 

Pomysły na 2015 rok:

 

Poniżej kilka luźnych pomysłów, zachęcam do komentowania i Waszych propozycji:
  1. Czy podzielić portfel na część bezpieczną (większość dotychczasowego portfela) i portfel agresywny? Zastanawiam się, czy w 2015 roku główny portfel zostawić jako umiarkowanego ryzyka, a dodatkowo z wypracowanych zysków utworzyć portfel "high yield" i w nim inwestować tylko w obligacje z potencjalnie wysoką stopu zwrotu, najczęściej notowane poniżej nominału i z krótkim okresem do wykupu (typu: Uboat, Werth-Holz, Fast Finance, Admiral Boats itp.).
  2. Czy połączyć informacje o wynikach portfela z głównym blogiem Rynek obligacji i prezentować wszystko na jednym blogu, czy lepiej prezentować je na osobnych blogach, jak dotychczas. Dajcie znać, jak lepiej się czyta :).
  1. Cały czas myślę nad stworzeniem arkusza do obliczeń i prezentacji wyników na 2015 rok, jak uda mi się opracować dobrą koncepcję, to go udostępnię.

Zachęcam do promocji moich blogów poprzez Google+, poprzez umieszczanie linków na swoich blogach, forach (oczywiście w granicach rozsądku), jak również zakładania produktów finansowych poprzez moje linki. Obecnie warto założyć konto w mBanku, przy niewielkich wymaganiach można zgarnąć 100 zł bonusu. Dobre oprocentowanie i najlepsze lokaty promocyjne (dla nowych klientów) sprawdzisz tutaj.

Każde Wasze działanie, każda informacja zwrotna jest dla mnie bardzo cenna  i  z góry za nie dziękuję.

Na koniec przypominam, że każdy inwestor podejmuje  decyzje inwestycyjne na własne ryzyko i własną odpowiedzialność. Powodzenia :)




7 komentarzy:

  1. u mnie zmiany kosmetyczne....

    a co do portfela 2015... jak dla mnie to dziel!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję pobicia benchmarków :)

    Proponuje połączyć oba blogi w 1. Sam zrobiłem podobnie łącząc mój blog mojeike.blogspot.com z abecadlo.info. Dzięki temu posty na blogu będą częściej.

    Rozdział blogów jest moim zdaniem dobry, tylko jak postów masz >20 miesięcznie i różnią się tematycznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki :). Też raczej połączę te blogi w jeden, nie jestem w stanie zapewnić regularności i częstotliwości.

    Grudzień zaczął się ok, Ghelamco, Capital Park i Polbrand, których mam sporo w portfelu, idą ładnie do góry. Trochę martwi BPS, też mógłby się ruszyć. Ale tak jak pisałem, kluczowy i tak będzie Uboat i przyszłotygodniowe WZA.

    Co do benchmarków, jakbym naliczył sobie 2% prowizji za zarządzanie to już tak różowo by nie było :). Ale z drugiej strony ja liczę wpływające odsetki netto, w fundach jak rozumiem wynik jest brutto, przy wypłacie zabiorą podatek 0,19%.

    OdpowiedzUsuń
  4. BBI0217 też ładnie rośnie. Akcje spółki też odbijają. Może rośnie szansa na rychłą sprzedaż Placu Unii...

    OdpowiedzUsuń
  5. Racja, tu też jest fajnie. Plac miał być sprzedany do końca roku, trochę to się ciągnie...

    Powoli czas szukać następnych niedocenionych emitentów :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak się zastanawiam. Dlaczego Twój portfel jest aż tak strasznie rozdrobniony. Czuwanie nad informacjami od tylu emitentów to bardzo duży wysiłek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No jest to pewien wysiłek, ale dla mnie to prawie hobby :). Poza tym jak już raz danego emitenta przerobię, to potem nie wymaga już tyle uwagi. Myślę, że po części stosuję się do tej zasady:
      Dla mnie dobra dywersyfikacja to taka, przy której nie myślisz o pojedynczej inwestycji więcej niż o innych, jakie posiadasz
      źródło: http://www.abecadlo.info/2014/09/dywersyfikacja-inwestycji-i.html

      Jak stopa zwrotu portfela wynosi ok 7% i masz powiedzmy 33 spółki po 3% w portfelu, to nawet jak jedna na rok całkowicie padnie (0 odzysku), to nadal zarabiasz lepiej niż na lokacie. Jak masz po 25% w jednej spółce i ona upadnie, to sytuacja wygląda dużo gorzej, a ja nie lubię tracić zainwestowanego kapitału.

      Ale oczywiście odmienne podejście też jest możliwe i potrafi być skuteczne, czego dowodem jest ten portfel:
      http://blogobligacje.blogspot.com/

      Usuń

Podobne posty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwatorzy